Cerita Paling Seram
29 April 2011

ok .. ari ni kinah nk cerite seram ... sbb blog AZIM kate yg die ngan kawan die ade bt contest .. contest pe tu ?? contest cerite seram la .. tgok la tjuk lain kali .. haha .. so sila bace dan komen ..

ini banner contest ni ..



pade satu hari ,, aku dan family ku balik ke kampung .. kampung aku jauh di JOHOR .. aku tibe di kampung ku tpat 12 malam krn perjalanan yg amat jauh dari KL ... semasa aku tgh mengangkat beg dan barang2 ku ,, aku terlihat satu bayang di tiang di bawah rumah nenek ku .. mengikut kan cerite ibu ku ,, nenek ku sudah tinggal di rumah itu selama 25 tahun .. aku pon bertanye kpd ibuku ..

kinah : ibu ,, kt rumah ni nenek tinggal ngan sape ?
ibu : nenek tinggal ngan abg saudara kamu la ..
kinah : abg saudara kinah? sape ? x pernah jumpe pun ..
ibu : mmg kamu x pernah jumpe sbb kamu bukn nye ikut pun kalo ibu blik kmpung .. bru harini je kamu ikut
       ibu balik ..
kinah : ouh ye ke .. okok .. nenek ade x ? maksud kinah nenek bgun x ? nnti sape nk bukak ointu ..
ibu : ade la .. abis kite nk masuk ikut mane .. ikut bumbung ?

tulah pertanyaan aku kpd ibuku .. aku masih lgi memikirkan ttg kelibat org di bwh rumah td .. ape kah itu abg saudara aku ? atau pun .......... paham2 je lah ..

ibu : assalamualikum ... mak o mak ... assalamualaikum .. (tuk tuk tuk .. ibu ku mengetuk pintu rumah)
nenek : waalaikumsalam .. eh .. mari masuk .. mari masuk ... (kreeeetttt .. bunyi pintu rumah nenek ku)


ibu ku bersalam dgn mak nye ku lalu aku pun mencapai tgn nenek ku lalu bersalam dengannye ..


kinah : nek ape kabar ? sihat ?
nenek : kabar baik .. sihat tu x la sihat mane ... asyik sakit lutut je ..
kinah : ouh ye ke .. x pe .. nnt kinah urutkan lutut nenek tu .. lgi pun ibu sllu pergi kedai urut kaki .. jd kinah
          tau la sikit2 ...
nenek : ah ! bgus lah .. dah2 ! pegi tidur .. td kan jauh perjalanan .. mesti letih kan ?? dah2 pg naik atas ..
            nenek da sedia kan tilam bt korg ..
kinah : ok nek .. kinah naik dulu tau ..
nenek : yelah2 ..

itu lah perbualan aku dgn nenek ku ... pada kebesokkan pagi nye ,, aku pon mencapai tuala dn teros mandi ..
sejurus mandi aku makan kuih-muih yg dibeli oleh abg saudara ku .. oh ! itu la abg saudara ku .. aku masih igt lg ,, wak2 kecik2 ,, aku sering bermain dgn nye .. lalu aku pon tegur die ..

kinah : hye abg .. abg sihat ke ?
abg saudara : abg sihat je .. hah ! igt lg x abg ni ? abg dgr cite dri ibu ko ,, ko dah x igt abg ..
kinah : mesti igt ! x kan x igt kot ..
a. saudara : bagus2 ..mkn nasi lemak tu .. sedap tau .. abg beli kt makcik semah ... igt lagi x ?
kinah : makcik semah ?? ouh ,, yg tu ! mesti la igt ... nasi lemak die dri dulu lg terbaik !
a. saudara : yelah2 .. mkn cpt ..

perbualan aku dgn abg saudara aku tamat di situ .. aku terpikir utk bertanye kpd nye ttg kelibat yg aku nmpak itu .. tp aku tkut die akan marah .. jd lpas aku mkn tu ,, aku naik atas .. aku bermain dgn laptop ku .. aku membuka laman web sosial iaitu FACEBOOK .. ramai yg bertanye kpd ku ,, bile aku akn pulang ke KL .. x tau aku hndak menjawab pertanyaan itu ..

pada malam itu ,, slpas aku menonton televisyen utk menengok cerite THE SEED OF CHUCKY .. (lebih kurg la tjuk die) aku naik ke atas .. aku menonton nye bersame abg aku .. krn abg saudara aku kerje malam pade hari itu .. sewaktu aku hendak naik ke atas ,, aku dgr sesuatu yg menggores-gores tangga yg aku naiki .. mbulu roma ku meremang krn wak2 itu abg aku pergi ke bilik air .. aku x tau ape yg aku buat .. nk tengok bwah ,, SERAM ! jd aku cabut lari saje la ... wak2 itu ibu dan nenek ku bersembang dlm bilik di atas .. maybe diorang x dengar bunyi itu sbb itu mereka terus bersembang .. aku pun berlari ke arah mereka ... BANG ! aku jatuh ke tempat mereka bersembang ...

ibu : YA ALLAH ! knpe ni kinah ?! ape kene nye kamu ni ?!
kinah : ibu ! ibu x dgr ke bunyi org gores bawah tangga kite td ?
ibu : ish ! kamu ni lah ! mane ade .. dah2 pegi tidor ..
kinah : tp ...........
ibu : dah ! ibu ckpm pegi tido !

aku pon teros pegi tido .. aku x melwan .. tp aku ade terlihat ibu dan nenek rase resah ,... ibu juge mcm menggerakkan bibir nye ke arah nenek ... spy aku tdk mendengar ape yg dikatekan nye .. pada keesokan paginye ,, spt bisa rutin ku .. mandi lalu makan .. kali ini ,, ibu juga turut makan bersama ku .. ibu bercakap dgn ku ..

ibu : kinah ... ibu nk ckp sikit ..
kinah : apedie ?
ibu : sbnrnye ibu belom berterus terang dgn kinah ... rumah ni sbnarnye berhantu .. (dgn nada perlahan)
kinah : hah ! BERHANTU !
ibu : diamlah ! jgn la nk ckp kuat2 .. kamu nk hantu tu kacau kamu lag ? nak ?!
kinah : okok .. knpe pulak rumah ni berhantu ??
ibu : dulu penghuni rumah ni kene rogol pas2 die hmil .. pas2 pulak ade org bunuh die .. sbb tu lah roh die x
        tenteram ..
kinah : ouh ye ke ?! ish kesian die .. tp kalo cam2 knp nenek ttp lagi tinggal kt rumah tu ?
ibu ; ala .. cite tu dah lame dah .. sblum nenek pindah sini lg ... nenek pindah ke sini dgn arwah atok .. sbb tu
       die x nk tinggal kan rumah ni ... rumah ni ade kenangan arwah atok .. tp x tahu la pulak yg hantu tu ade
       lagi .. sbb mcm2 dah nenek bt .. pnggil ustaz2 .. tp ttp ade .. jd nk bt camne .. tawakal je la .. asalkan die
      x ganggu nenek sudah ...
kinah ; ouh macm tu ! okok
ibu : jd setiap kali lepas maghrib ,, jgn lupe bace al-fatihah tau .. spye roh tu x kacao kinah ..
kinah ; okay ..

beberape minggu slepas itu ,, aku pulang ke KL .. bagiku ,, ini pengalaman yg menakut kan dlm hdup aku .. tp aku ttp akan teguh .. kerana ALLAH MAHA ESA !


sekian terima kasih ...