cikgu .. jgn cepat marah kami !!
4 April 2011

Sudah menjadi lumrah..cikgu marah pada murid murid yang bermasalah dalam kelas...ada murid yang asyik tidur dalam kelas, ada murid yang  tak siapkan kerja yang diberi,.ada murid yang asyik bercakap semasa cikgu mengajar, dan ada yang semacam berada dalam dunia mereka sendiri!! Ada juga murid yang mudah berang bila ditegur, mencarut dan mudah sahaja mulut mengeluarkan kata kata kesat pada rakan sekelas...juga ugutan walaupun di depan cikgu.

Berbagai ragam dan karenah murid yang perlu ditangani cikgu dalam tempoh 40 minit P & P..mana nak mengajar, mana nak pungut kembali borang atau respons ibu bapa, mana nak pungut yuran atau bayaran...dan macam macam lagi. Bukan itu sahaja, cikgu juga kena buat laporan, TOV, ETR.pelan strategik ...demi murid murid nya..selain dari tanggungjawab demi mencari rezeki,.sebagai periuk nasi untuk ahli keluarga cikgu...lantas cikgu perlu dan  kena sabar, kena tahan hati, kena telan semuanya.....

Dan dalam hati setiap murid samada dari  kelas depan, kelas tengah maupun kelas belakang,..... jauh di sudut hati setiap murid,.. maukan kejayaan!! Meraka mau berjaya...... Oleh itu, cikgu..tolong jangan cepat marah pada murid !! Memang bukan  mudah, bertahan hati dan perasaan.. bila murid pula; suka dan  berani mencabar..tapi simpanlah marah tu dulu cikgu..

Murid ini ada berbagai perangai,yang terbentuk dari persekitaran, masalah keluarga, desakan ekonomi, kesihatan, psikologi yang tak stabil, hormon remaja yang tak seimbang dan macam macam faktor lagi. Mereka sebenarnya adalah manusia muda yang mahukan sangat sangat perhatian cikgu, tapi tak pandai nak luah, tak  reti nak cakap dan mempamerkan perangai yang peli plakk..nak kalau nak  mudah kita lihat pada tumbuhan tumbuhan,...( Allah suruh kita belajar dari alam)..
1. Ada pokok yang mudah tumbuh, tak perlu dijaga tak perlu disiram.. hidup jer...so ada murid yang macam ni..senang jer faham, ikut jer arahan guru...so bersyukurlah cikgu diberi murid macam ni. sujud syukur!!

2. Ada pokok yang tak mampu berdiri sendiri,...tapi gagah untuk memanjat batang pokok yang lain demi mencapai cita cita untuk sampai ke puncak.  Murid pun ada macam ni, mereka perlu dibimbing, selalu disokong baru lah mereka bermotivasi  untuk mencapai kejayaan..tanpa sokongan cikgu mereka lemah!!!

3. Ada pokok perlu penjagaan rapi, perlu dibaja, disiram dan dicantas selalu..barulah hidup segar dan berbunga harum..so kalau dibanding dengan murid, mereka ni adalah golongan yang perlu pengawasaan rapi guru, perlu ditegur, dipuji dan dimarahi selalu..barulah mereka dapat meneruskan kehidupan dan pembelajaran dengan baik..

4. Ada pokok tak tahan panas....kene diletak bawah teduh, mesti ada pokok tadahan (seperti pokok  koko)..so kalau murid jenis ini, mereka jenis manja,.... nak tegur pun perlu dengan baik, berhemah..

5. Dan ada pokok yang berduri, seperti kaktus..tapi mudah tak perlu siraman,..biar saja tau tau berbunga,..kalau disentuh sakit jari kita...kalau nak dibanding dengan murid, murid jenis ni, sering kali memberontak bila diberi nasihat,..apatah lagi kalau dileter,..pada murid macam ni cikgu doakan sahaja,.doakan dengan seikhlas hati,..murid ini mungkin tak pandai nak ambil hati cikgu, tapi sebenarnya mereka menghargai cikgu...dan insyaallah ada kejayaan untuk mereka !!

so cikgu janganlah cepat marahkan murid...berilah mereka peluang, berilah mereka perhatian ikhlas cikgu secara terang atau senyap, berilah mereka doa mustajab cikgu........ kerana Allah memilih cikgu sebagai guru!!